Kako internet marketing sve više napreduje, sve češće postavlja se pitanje je li uopće potrebno zapošljavati osobe u prodaji kada je SVE moguće odraditi putem PPC (pay per click), PPA (pay per action) i affiliate oblika oglašavanja. Nažalost, i dalje nema jednostavnog odgovora na ovo pitanje.
Ukoliko je riječ o tvrtkama koje imaju veći call centar, definitivno bi trebalo razmisliti o zapošljavanju osobe zadužene striktno za online marketing. Ta bi osoba kroz različite performance marketing mreže i oblike oglašavanja mogla kompenzirati nedostatak prodaje. Ne da bi mogla kompenzirati, već bi mogla u potpunosti preuzeti njen posao. Ako imate povjerenja u neku agenciju, onda možete velik dio odraditi i bez zapošljavanja nove osobe.
Nemojte zaboraviti na sve one troškove koje imate kada zapošljavate veći broj ljudi: veći prostor, veći broj telefonskih priključaka, računi za mobilne uređaje, brži internet, veći broj računala, software za nadzor prodajnog centra, konstantna fluktuacija ljudi, edukacije, razgovori za posao…
Ok, nagovorili ste me, mijenjam prodaju za marketing, što mi je sve potrebno kako bi krenuli u taj proces?
Imajte na umu da takva kompletna osoba košta i da treba neko vrijeme (barem u Hrvatskoj) da se takva osoba nađe. Internet poslovanje i marketing u Hrvatskoj su “mlada” industrija – svega desetak godina.
Nakon što nađete takvu osobu, računajte da mora proći period prilagodbe u trajanju od najmanje 3 mjeseca kako bi se osoba uhodala i počela generirati prve prodajne rezultate. Izračunajte možete li čekati 3 mjeseca.
Osim same osobe potrebno je uložiti u sljedeće elemente: content marketing, newsletter marketing, optimizacija za tražilice, online komunikacija (društvene mreže i pr), agresivni internet marketing i digitalna prisutnost.
Content marketing
U današnje vrijeme kad ljudi imaju velik izbor, kad sve manje pažnje poklanjaju sadržaju koji čitaju i kada doslovno u 3-5 sekundi trebaju odlučiti da li nešto kupiti ili ne, originalan i kvalitetan sadržaj je ono što će vas izdvojiti od mase.
Potrebno je prvenstveno kreirati sadržaj koji će korisnik željeti podijeliti sa svojim prijateljima na društvenim mrežama koje su se uvukle u sve pore današnjeg društva.
Na sljedećem linku možete pronaći 100 najboljih primjera content marketinga.
Newsletter marketing
Kako e-mail tj. newsletter marketing funkcionira? Objasnit ćemo to na primjeru portala za grupnu kupovinu. Grupna kupovina prikuplja newsletter pretplatnike raznim metodama (cpc, cpa, affiliate marketing i sl.), te pretplatnike stavlja na svoju listu, ali ih prije toga segmentira po nekim karakteristikama (najčešće spol, dob i interesi) i onda im svakodnevno šalje newsletter s ponudama koje su njima interesantne.
Mislite da takav marketing više nije potreban jer je zastario? E, pa prevarili biste se, ne samo da je živ, već je on odgovoran za više od 50% ukupnih prihoda grupnih kupovina. Ako već niste, krenite u razvoj baze korisnika.
Optimizacija za tražilice
Optimizacija za tražilice je najviše zanemarivan segment online poslovanja. Svi misle ako naprave stranicu i konstantno ju pune sadržajem da će stranica rasti sama od sebe. To baš i nije tako. Istina, možda će se dogoditi da jedna od 1.000 stranica ima sreće i Google ju digne u rezultatima pretrage, ali to je najčešće kratkog vijeka.
Testirali smo to na projektu Recepti24 (online kuharica). Stranica je u roku od mjesec dana napunjena s više od 1.500 kratkih članaka i odjednom je skočila na 2.000 posjetitelja dnevno, bez ikakvog ulaganja u offpage optimizaciju. Nakon par mjeseci, ta stranica pala je na realnih 200-300 posjetitelja dnevno.
Osim izvrsne tehničke izvedbe (onpage optimizacija), stranica mora imati osmišljenu digitalnu prisutnost (offpage optimizacija). Znači, osoba koja radi taj tip marketinga mora biti prisutna na tematskim blogovima, tematskim stranicama društvenih mreža, tematskim forumima i sl.
Online komunikacija
Tvrtka si više jednostavno ne može dopustiti da nema osobu zaduženu za PR ili da bude neaktivna na društvenim mrežama. Namjerno sam upotrijebio termin neaktivna, jer bolje je da nemate Facebook stranicu, nego da ju imate pa da na njoj samo promovirate svoje proizvode ili objavljujete statuse jednom mjesečno.
Osoba koja se bavi komunikacijom mora biti aktivna na društvenim mrežama, imati veliku bazu followera (FB, TW…) te razumjeti osnove PR-a i community managementa. Nažalost, prosječni hrvatski novinar ne zadovoljava ni jedan segment koji je potreban da bi se bavio online komunikacijom. Iskreno, puno lakše je zaposliti neku pismenu osobu i učiti ju od početka.
(Agresivni) internet marketing
Svi žalimo za vremenima kada je bilo dovoljno postaviti banner na najveći hrvatski portal i poslati “objavu za javnost” na (spam) bazu od 500 prijatelja/novinara. Nažalost, ta vremena su daleko iza nas i više nikada se neće vratiti, trebamo gledati naprijed.
Uz standardnu banner kampanju potrebno je sljedeće:
- pokrenuti Google AdWords kampanju (search & display network)
- aktivirati kampanju na performance mrežama – Xclaim, Etarget, Goldbach, DPN…
- aktivirati kampanju na drugim tržištima – Ybrant Digital (globalna mreža), Seznam (Češka), Yandex (Rusija)
- kreirati affiliate program – omogućiti portalima da postave vaše bannere, linkove i sl., a zauzvrat im dati proviziju od prodaje
- platiti sponzorirane članke na tematskim portalima
- pokrenuti PPC kampanju na Facebooku
- …
Digitalna prisutnost
Digitalna prisutnost su svi elementi online komunikacije koji će rezultirati većim brojem posjetitelja na stranicama klijenta:
- korporativni blog
- aktivna komunikacija s novinarima na portalima i kreiranje sadržaja koji im treba i koji su voljni objaviti
- “gerila projekt”
- offpage optimizacija za tražilice
- e-mail marketing
- kreiranje infografika
- community management na društvenim mrežama (minimalno facebook)
- sekcija pitanja&odgovori
- direktni linkovi na tematskim portalima
- aktivna komunikacija na tematskim forumima
- kreiranje video sadržaja
- komentiranje na tematskim portalima, blogovima i stranicama društvenih mreža
Nakon što ste sve ovo pročitali, razumjeli i dalje mislite da ste spremni ostaviti se klasične “lokalne” prodaje te se posvetiti globalnom online tržištu, onda ste stvarno spremni 🙂
Autor: Filip Višić, 30.4.2013.