S obzirom na to da sam u “zadnjoj dekadi” svog poslovanja prošao sve faze online poslovanja – prodaju, marketing, razvoj projekata, online media planiranje i održavanje seminara – nadam se da ću uspjeti dio iskustva prenijeti na onoga koji čita ovaj članak. Iskreno, na to me ponukao odličan članak Višnje Željeznjak: “Jednostavna strategija online poslovanja”, pa sam stoga i ja odlučio dati svoj obol toj tematici.
Pretpostavit ćemo da već imate odličan proizvod, uslugu ili nešto što želite promovirati i ponuditi svijetu, ali se iz nekog razloga do sad niste bavili internetom. Sada, kada je cijela Hrvatska na Fejsu, Twitteru, Google Plusu i kada pretražuje Google, provodi vrijeme na web portalima i mobilnim uređajima, shvatili ste da je zadnji tren da se napokon prenete iz internetske hibernacije.
Naziv domene i hosting
Prije nego što krenete u razvoj web stranice, dobro razmislite o tome koju ćete domenu uzeti jer će web stranica biti vaša odskočna daska za sve ostale akcije na webu – komunikaciju na društvenim mrežama, oglašavanje, slanje newslettera i sl.
.hr stranice su u prosjeku barem 10x skuplje od .com stranica, ali .hr domenu možete odbiti besplatno ako je naziv isti kao naziv firme. Konkretno, moja agencija zove se Informativka d.o.o., a domena na kojoj se nalaze informacije o tvrtki je informativka.hr. I to mi je onda potpuno besplatno. Naravno, uzeo sam i informativka.com, .net, .info, .org da spriječim korištenje svog branda u tuđim domenama. Preporučam svima isto, ukoliko su domene slobodne.
Što se tiče hostinga, preporučam vam da ga sami zakupite. Cijena je oko 120$ na Dreamhostu – sučelje je jasno, imate neograničen prostor, neograničen broj domena, neograničen promet i 50GB backupa. Nikako ne kupujte u Hrvatskoj, jer naši samo preprodaju hosting koji kupuju vani. Osim Dreamhosta, preporučio bih i Hetzner ako trebate malo jači dedicated server (već od 100€ mjesečno) – serveri su u Njemačkoj i jako su brzi. Ukoliko malo prosurfate, možete se naučiti jako brzo koristiti i jednim i drugim servisom, da ne plaćate reket hrvatskim hosting kompanijama. Ako vam je ipak draže imati hosting u Hrvatskoj, preporučam Logomediju – brzi su, efikasni i uvijek spremni pomoći.
Kreiranje i postavljanje web stranice
Znam da svi kažu da stranica treba biti turbo super, cool, fancy, moderna, optimizirana, bla bla bla… Nemojte nasjedati na te fore. U članku na Netokraciji, Barbara Slade odlično je obradila tu temu, odnosno objasnila je zašto ne raditi web stranicu za 1.500 kn, ali stranica od 5.000 kn sasvim prihvatljiva. To nije previše, zar ne? Iskreno, ne treba vam flash, animacije, neki ludi dizajn i ne znam sad kakva kreativnost. Najvažnije je da je sajt jasan, da se korisnici mogu lako snaći i da je proizvod/usluga koju nudite vidljiva u manje od 5 sekundi. U tih 5.000 kn upada kompletna stranica koju pogoni WordPress CMS, neki komercijalni template te jeftiniji hosting na godinu dana.
Ukoliko imate veći broj proizvoda, bilo bi dobro da kreirate webshop. Kreiranje webshopa sa sobom donosi neke probleme kao što je naplata karticama putem web stranice, fiskalna blagajna i slično. Razmislite da li vam okvakvo nešto treba. Ako treba, nemojte prihvaćati cijenu veću od 10.000 kn. Naravno, morate biti realni u svojim zahtjevima. Ovaj iznos bit će dovoljan za osnovni web shop, ali sad “cool” feature morat ćete dodatno platiti. Imajte na umu da payment gateway dodatno košta, i zapravo nema veze s tvrtkom koja vam je radila web stranicu.
Optimizacija web stranice
Danas o tome pričaju i vrapci na granama – nije dovoljno samo napraviti web stranicu, ona mora biti optimizirana i aktualna kako bi je tražilice (uglavnom Google) što lakše indeksirale i bolje pozicionirale u rezultatima pretrage. Ako ju ne optimizirate, to je ekvivalentno tome kao da napravite odličan dućan i onda samo sjedite u dućanu u nadi da će prolaznici između toliko konkurentskih dućana ući upravo u vaš. No chance! Mislim da to nitko ne radi offline, zašto bi onda to radio online? U svrhu informairanja kako optimizirati sstranicu, preporučam članak na svom blogu napisan još davne 2009. Sve što je unutra napisano itekako vrijedi, a na kraju članka navedeni su najpopularniji priručnici o optimizaciji koje možete koristiti kako biste si olakšali posao.
E, sad – cijena – to je stvarno teško procijeniti. Ako vam je stranica loše napravljena i implementacija će iz tog razloga dugo trajati, može vas koštati skoro kao cijela web stranica. Imajte na umu da bi tvrtka koja vam radi web ovo trebala uključiti u cijenu izrade same web stranice.
Komunikacija putem društvenih mreža
Svi imaju profil na Fejsu pa to može raditi čak i naša tajnica – i to potpuno besplatno – ovakvo razmišljanje je KRIVO!!! Možda je tako bilo na početku kad je Facebook tek krenuo, ali danas je jako važno da prije samog nastupa na bilo kojoj društvenoj mreži imate strategiju kako ćete postupati u određenim situacijama.
Jedna od stvari na koju vjerojatno nećete biti pripremljeni je support. Internet je medij na kojem su ljudi aktivni cijelo vrijeme, pa nema vremena za zabušavanje. Radno vrijeme od 9-17h zaboravite, morate uvesti barem 2 smjene. Konkreno, mi za klijente događanja, komentare i pitanja na društvenim mrežama pratimo od 7-23h. Možete vidjeti reakcije koje je uvođenje radnog vremena kod Tele2 izazvalo u medijima – znači, zaboravite to.
Osim toga, nisu društvene mreže samo Facebook. Postoji još par mreža koje bi bilo dobro pratiti, ali recimo da su tu najvažniji Twitter i Google+. Google+ će tajnica još savladati, ali Twitter nema šanse. Iskreno, ako vam je to sve jako apstraktno, bilo bi dobro da zaposlite community managera ili barem neku agenciju koja vam može pomoći oko savjetovanja kako komunicirati s korisnicima društvenih mreža.
Sve ovo možda i ne vrijedi za neki mali obrt ili tvrtku s 2-3 zaposlenih. U tom slučaju FB možete voditi i sami, a Twitter i Google+ vam (barem za sad) još ne trebaju, ali i dalje mislim da bi trebali imati specijaliziranu agenciju koja vam može pomoći sa savjetima.
Performance marketing
Sad napokon dolazimo do zanimljivo dijela – prvog koraka u marketingu – to je naravno performance marketing. Što je zapravo performance marketing? Performance marketing klijentu omogućava da plati oglašavanje tek kada to oglašavanje na neki način urodi plodom. To može biti klik, lead ili narudžba tj. kupovina proizvoda. U Hrvatskoj možete biti sretni ako uspijete doći do PPC modela.
Preporučio bih vam da osim planetarno popularnog i gotovo savršenog Google Adwords servisa koristite i alternativne PPC oglašivačke servise koji su na ovim prostorima “konkurencija” Google oglasima. Najpoznatiji servisi koji funkcioniraju u Hrvatskoj su Etarget i Xclaim.
Etarget izgleda isto kao i Google AdSense oglas, jedino što ima daleko lošiji algoritam od Googla, a i ne donosi veliki broj posjetitelja. S druge strane, Xclaim ima malo dugačiju priču. To je oglas koji se nalazi u samom tekstu, a ključna rječ kojom se oglašavate podvučena je s dvostrukom zelenom crtom. Kada potencijalni klijent zalebdi mišem iznad ključne riječi, prikaže se plaćeni oglas. Oglas plaćate tek kad netko klikne na link unutar sponzoriranog oglasa.
I to bi ukratko bilo to. Za početak dovoljno…
Autor: Filip Višić, 5.2.3013.