Ovaj članak nastao je u želji da korisnicima objasnimo koji sve oblici oglašavanja postoje u Hrvatskoj. Znam da ovo možda nije neka kategorizacija definirana raznim online standardima u Europi ili svijetu, ali je neka naša realnost ovdje u Hrvatskoj.
DISPLAY OGLAŠAVANJE
Display oglašavanje je najpopularniji oblik oglašavanja u Hrvatskoj i u globalu podrazumijeva sve vrste bannera (tekstualni, slikovni, video…) bez obzira na format.
Tekstualni oglas na svakom portalu može izgledati drugačije. Ono što je najvažnije kod tekstualnog oglašavanja jesu riječi koje ćete koristiti u oglasu. Nemojte zaboraviti ni poziv na akciju (call-to-action). Najpoznatiji oblik tekstualnog oglasa je svakako onaj koji se vrti putem Google mreže (GDN – Google Display Network), a sastoji se od naslova, teksta oglasa i linka na koji oglas vodi.
Slikovni oglasi mogu biti dinamični ili statični. Statični oglas sadrži samo jednu sliku (najčešće jpeg ili png) dok dinamički oglas sadrži više slika koje se izmjenjuju (gif).
Animirani oglas se sastoji od niza sličica koje se izmjenjuju te na takav način da daju dojam pokreta, poput crtića. Flash tehnologijom moguće je izraditi posebne animacije, dodati zvučne efekte i sl. Ne mora se prikazivati u okvirima sadržaja već se može prikazati npr. na sredini stranice iznad sadržaja. Takav oblik oglasa kod nas naziva se “floating banner”.
Video oglas je zapravo oblik oglasa koji izgleda kao standardna TV reklama. Nije standardni flash animirani oglas, već je riječ o kratkom filmiću.
Sada prelazimo na malo tehnički složenije formate display oglasa, riječ je o rich media formatima, odnosno oglasima s većom dozom interakcije
Wallpaper (naziva se još i background ili skin) je brandirana pozadina web stranice i zapravo je prošireni oblik slikovnog ili čak animiranog oglasa.
Expandable oglas se proširuje kada se mišem pređe preko njih ili se na njih klikne. Nakon te akcije pojavi se dodatna određena poruka koja će zainteresirati posjetitelja. Najčešće se rade u flashu, ali mogu biti napravljeni i video oglasi.
Interstitial oglas (kod nas se naziva i Full Page Takeover) zapravo “preuzima” prostor na stranici. Kada posjetitelj dođe na web stranicu, prikaže mu se oglas koji je veličine cijele stranice.
Pre-roll video oglas je kratki filmić koje morate pogledati prije nego što pogledate video koji ste namjeravali pogledati npr. YouTube. Ovi oglasi su vrlo slični TV reklamama jer se prikazuju netom prije video sadržaja koji ćete pogledati.
HTML oglas najčešće izgleda kao dio web stranice. Koristi se kako bi se oglas prilagodio dizajnu portala na kojem se oglašava jer mu na taj način posjetitelj više vjeruje. Prije se radio u HTML-u, no danas je moguće da bude u svim već navedenim formatima, pa čak i dio wallpapera.
CLASSIFIEDS OGLAŠAVANJE
Pod “classifieds industriju” spadaju oglasnici (općeniti, nekretnine, auti), portali za zapošljavanje i poslovni imenici.
Online oglasnici tipično ne koriste poslovne modele naplate oglasa po broju znakova pa su online oglasi u prosjeku duži od oglasa u tisku. Moguće ih je pretraživati, sortirati po regijama te ih je moguće puno brže aktivirati jer nije potrebno čekati da offline izdanje izađe iz tiska.
Kod oglasnika nema revolucionarnih oblika oglašavanja. Pravne osobe najčešće mogu objaviti izdvojeni oglas, oglašavati se bannerom, sponzoriranim člankom ili napraviti profil, dok fizičke osobe mogu objaviti samo izdvojeni oglas. Izdvojeni oglas najčešće će se nalazi u listingu oglasa pri vrhu ili među izdvojenim oglasima.
E-MAIL OGLAŠAVANJE
Najpopulariniji oblik direktne komunikacije na internetu je putem e-maila ili društvenih mreža. Korištenje e-maila predstavlja jeftinu varijantu kvalitetnog direktnog marketinga. Poruke se razmjenju brzo i direktno, a usluge se podižu na viši nivo koji nadmašuje tradicionalne oblike komunikacije.
Komunikacija sa korisnicima/klijentima može biti i u dobrom i lošem smislu. Loša komunikacija sa korisnicima podrazumijeva slanje SPAM mailova koji su užasno iritantni i mogu djelovati negativno što za vaše poslovanje i za imidž tvrtke.
Ono što je dozvoljeno kod ovakvog oblika direktne komunikacije je dobivanje dozvole od strane potencijalnog klijenta za slanje e-maila. Potencijalni klijent vam dozvoljava da na njegovu e-mail adresu pošaljete informacije o vašim uslugama/proizvodima. Ovakav oblik marketinga se naziva Permission Marketing (marketing na osnovu date dozvole). Permission Marketing se obavlja preko mailing liste što pošiljatelju omogućuje slanje iste poruke na neograničeni broj korisničkih mailova. Korisnici su se sami prijavili kako bi primali ovakve poruke i zainteresirani su za vaš proizvod/uslugu. U svakom trenutku korisnici se moraju moći odjaviti s liste primatelja tih mailova.
KONTEKSTUALNO OGLAŠAVANJE
Google AdWords – Google kontekstualno oglašavanje omogućava ciljano oglašavanje na web stranicama ili ostalim medijima. Takav oblik oglašavanja se bazira na ključnim riječima koje korisnici/posjetitelji upisuju u tražilicu ili kada npr. posjetitelj posjeti web stranicu koja je vezana za sport i sportsku odjeću tada mu se pojavljuju kontekstualni oglasi koji govore upravo o toj tematici.
Etarget funkcionira identično kao Google Adwords samo je tehnologija u pozadini te oglasne mreže puno lošija.
Xclaim jedini donosi kontekstualno oglašavanje unutar samog sadržaja na način da se oglasi prikazuju u obliku zelenih dvostruko podcrtanih riječi.
PR (PUBLIC RELATIONS)
Iskreno, za ovo sam se dvoumio da li staviti u oblike oglašavanja, ali mislim da ipak vrijedi spomenuti, s obzirom da novinari u Hrvatskoj zapravo najsporije prihvaćaju bilo kakve promjene i prelazak u online svijet.
PR podrazumijeva upravljanje imidžom tvrtke kroz komunikaciju, odnosno kreiranju reputacije, razvijanju poslovnih odnosa u tvrtki i s drugim tvrtkama i ostalim dionicima, kreiranje pozitivnog mnijenja i informiranje o tvrtki. Uspješan PR je kada se uspije stvoriti pozitivna slika/imidž o tvrtki, a to je ujedno i cilj koji treba postići.
PR objave su zapravo jedini općeprihvaćeni “besplatni” način promocije. Ako vam je cilj da PR bude objavljen na što većem broju portala (samim time dobijate veći broj linkova odnosno veću važnost na tražilicama), onda tekst morate prilagoditi portalu kojem taj tekst šaljete.
Recimo da imate članak koji želite objaviti na različitim tematskim portalima. Morat ćete ga prilagoditi svakom pojedinom portalu kako bi uopće bio razmatran za objavu. Preporuka je da napravite barem 3 različite verzije teksta. Idealno bi bilo da se čujete s urednikom portala ili novinarom zaduženim za pojedinu rubriku i pitate ga kako možete prilagoditi članak da bi ga oni objavili na svojoj stranici.
Sponzorirani linkovi su linkovi za koje ste nekome platili da ih objavi. Znatno povećavaju posjećenost na vaše stranice, prvo direktno, a zatim i zbog SEO efekta. Većina stručnjaka za PR koristi nešto poput www.nazivtvrtke.com kao link na web stranice tvrtke.
Sponzorirani članci su namjenski članci za koje ste nekome platili da ih objavi. Nemojte zaboraviti u članak staviti link prema tvrti, proizvodu ili usluzi koju oglašavate. Više informacija o sponzoriranim člancima na www.prmreza.com.
SEO (OPTIMIZACIJA ZA TRAŽILICE)
Onpage SEO ili onpage optimizacija je prilagodba samog CMS sustava web stranice, web shopa ili web portala kako bi bio što jednostavni za čitanje nekoj web tražilici. Bacite oko na ovaj članak.
Offpage SEO ili offpage optimizacija sastoji se od link buildinga, to je skup raznih taktika i metoda za postavljanje linkova usmjerenih na našu stranicu. Linkovi imaju dvostruku ulogu, služe nam kao putokaz za dovođenje stvarnih posjetitelja na našu stranicu te kao smjernice za robote tražilica da bi se do nje probili.
Za tražilice je svaki link neka vrsta glasa u korist našeg sadržaja. Što imamo više ulaznih linkova pogotovo s visoko rangiranih i etabliranih web stranica, to više i mi dobivamo na važnosti, nešto od tog kredibiliteta prelazi i na nas tako da nas tražilica sve više uvažava kao ozbiljnog kandidata za ponuditi u rezultatima pretraga.
DRUŠTVENE MREŽE
Osim navedenih oblika koji provjereno pale, u zadnje vrijeme izrazito je popularno oglašavanje na društvenim mrežama.
Porast društvenih mreža utjecao je na komunikaciju između tvrtki i njihove ciljne skupine. Pojavom društvenih mreža organizacijama se omogućava lakša i brža komunikacija sa potencijalnim klijentima te stvaranje baze potencijalnih klijenata. Organizacije na taj način kreiraju sadržaj koji će biti interesantan korisnicima i poticati ih da dijele informacije na društvenim mrežama.
Društvene mreže postale su platforma koja je lako dostupna svima sa pristupom internetu. Povećava komunikaciju za organizacije, njeguje brand svijesti i bolju uslugu klijentima. Osim toga, društveni mediji služe kao relativno jeftina platforma za organizacije i provedbu marketinške kampanje. S pojavom usluge kao što je Twitter, prepreka za ulazak u društvene medije uvelike je smanjena.
U Hrvatskoj to nije slučaj, tu je popularan samo Facebook. Postoje 3 osnovna načina promocije na Fejsu – aplikacije (kalkulatori, igre, nagradnjače…), Facebook stranice (ekvivalent web stranici samo na Fejsu) te Facebook oglasi.
O ovoj tematici sam već dovoljno pisao, pa bacite oko na moj blog.
Da, da, znam da ima još oblika oglašavanja i da postoje noviji formati. Ali nekako mi se sve ovo ovdje navedeno čini najpopularnije i najvažnije za naše tržište.
Autor: Filip Višić, 19.2.2013.