Što zapravo predstavlja pojam “optimizacija za tražilice”. Ukratko – bolje pozicioniranje web stranice ili portala na tražilicama uz optimizaciju samog sadržaja (što još nazivamo onpage optimizacija) i raznim metodama offpage optimizacije.
Ok, znam da prvom rečenicom baš i nismo razjasnili cijelu situaciju, ali nadamo se da ćemo dalje u tekstu uspjeti “demistificirati” taj SEO. Krenimo redom…
Onpage optimizacija
Kako bi stranicu mogli u potpunosti optimizirati, potrebno je da ta stranica bude “savršeno” napravljena. Kad kažemo savršeno, ne mislimo tu na dizajn i sam izgled stranice (mada je i on važan zbog konverzije posjetitelja u kupca) već na neke tehničke postavke stranice koje moraju biti zadovoljene kako bi ih Google što bolje indeksirao.
Koliko god vam razni SEO stručnjaci tvrdili da je to komplicirano, zapravo i nije ako se samo malo informirate o tome. U nastavku navodimo 3 najvažnija parametra: title meta tagovi, url i description meta tagovi.
Title meta tagovi – neka vam u sam naziv stranice bude uključena ključna riječ koju targetirate npr. “Internet marketing – Informativka d.o.o.”, a ne samo “Informativka d.o.o.”. Ako je moguće, pokušajte svakoj stranici dati vlastiti naslov, a samo ime tvrtke uvijek možete koristiti u nastavku kao što smo ga mi iskoristili.
URL – kada radite URL strategiju, vodite računa da koristite kratke, čiste i precizne url-ove za adresu stranice. Npr. ovaj post nalazi se na adresi http://www.informativka.hr/sto-je-optimizacija-za-trazilice/ što je bolje od varijante http://www.informativka.hr/1363578/ Ukoliko to ima smisla, probajte ubaciti koju ključnu riječ u sam URL.
Description meta tagovi – svaka stranica ima svoj opis koji nije odmah vidljiv, nego ga morate potražiti u samom kodu stranice. U slučaju Informativke to izgleda ovako:
<meta name=”description” content=”Web consulting, e-poslovanje, edukacija, internet marketing i društveni mediji. Izvedba svih marketinških akcija na internetu i društvenim medijima.”>
Možda description sam po sebi i nema neku SEO vrijednost, ali on je jako važan jer ukoliko je dobro napravljen povećava vjerojatnost da će neki korisnik u rezultatima pretrage kliknuti baš na vaš link. Iz tog razloga poželjno je da apsolutno svaka stranica ima svoj description, a ne jedan generički za sve stranice.
Nakon što smo izdvojili najvažnije elemente, navodimo i one manje važne:
Naša preporuka je da za naslov članka koristite <h1> tagove, a za podnaslove unutar samog članka koristite tagove od <h2> do <h6>.
Većina SEO stručnjaka reći će vam da tzv. “keyword density” nije važan, ali vi se svakako potrudite u tekst staviti par ključnih riječi koje ciljate tom stranicom. Zamislite kako bi vama kao korisniku neke stranice bilo da dođete na stranicu koja govori o internet marketingu, a u cijelom članku nigdje nema te fraze. Ukoliko smatrate da se neke riječi i fraze važne, istaknite ih <strong> tagovima. Nemojte to raditi prečesto jer će vas Google penalizirati.
Još jedan važan, a najčešće zanemaren SEO element su slike. Da dobro ste čuli, slike. Sigurno se pitate kako možemo optimizirati slike? Dobro, možda ne možete optimizirati slike, ali možete optimizirati njihove nazive.
Nazivi slika neka budu npr. “internet-marketing-informativka.jpg”, a ne “slika-518.jpg”. Potrudite se u svaki članak ubaciti odgovarajuću sliku. Uz naziv važno je da dobro upotrijebite i alt tagove i tamo opišete ono što se nalazi na slici, po mogućnosti uz upotrebu ključnih riječi.
Postoji još velik broj sitnica koje vam mogu pomoći u onpage optimizaciji stranica, ali to ćete morati otkriti sami (ili se javiti nama), a mi se bacamo na offpage optimizaciju.
Offpage optimizacija
E, to je ono pravo, najteže i gotovo neizvedivo za ljude koji ne koriste internet abnormalno iznad prosjeka. Za ovu vrstu posla potrebna su vam poznanstva s ključnim ljudima na velikim portalima, poznavanje kvalitete portala na prvi pogled i jedna jako velika baza portala na kojima možete postaviti link.
U nastavku ćemo navesti najčešće načine linkanja po kvaliteti. Imajte na umu da pričamo o hrvatskom tržištu koje je relativno nerazvijeno, na stranim tržištima će vam ipak trebati više znanja i puuuuuno više posla.
Top portali
U skorije vrijeme, kako Google osvježava svoju tražilicu linkovi/članci na top portalima postali su jako važni. Listu top portala u Hrvatskoj možete naći na www.audience.com.hr. Naravno, ovo je samo pokazatelj prema veličini ili broju impresija, a ne i samoj kvaliteti portala za određenu kategoriju koju želite targetirati.
Uvijek volim navesti primjer projekta životopis.hr koji je na svom samom početku imao svega 500 jedinstvenih posjetitelja dnevno. Nakon samo jednog sponzoriranog članka na jednom od top 10 portala, Životopis.hr drugi dan narastao je na 1.500 jedinstvenih posjetitelja dnevno. To se i nastavilo neko vrijeme dok portal nije nastavio rasti.
Članci na tematskim portalima
Nakon top portala, portali koji odgovaraju tematici vaše web stranice ili portala su zapravo druga najbolja opcija.
Ovdje ću navesti primjer turističkog portala npr. www.mojahrvatska.hr. Za njega bi bilo najpametnije postaviti članke na druge portale koji se bave turizmom i putovanjima npr. hrvatskainfo.com, poslovniturizam.com, putokosvijeta.hr, svjetskiputnik.hr. Nikako ne smijemo zaboraviti travel kategorije srednje velikih portala. metro-portal.hr (rubrika putovanja), savjetnica.com (rubrika turizam i putovanja) i sl.
Razmjena linkova
Što se Google tražilice tiče, ovo je sivo područje i treba biti jako oprezan kako se radi. Ukoliko se razmjenjuje s nekim za linkove, to je najbolje napraviti na sljedeći način – vi postavite link portala A, portal A postavlja link portala B, a portal B postavlja vaš link. Na taj način to nije razmjena linka i Google vas neće penalizirati, ali ipak pripazite kada to radite.
Postovi na forumima
Iako su primat preuzele društvene mreže kao što su Facebook, Twitter ili čak Google+, Forumi su (osim Wikipedije) i dalje najbolji izvor informacija. To najbolje možete vidjeti ukoliko upišete neku ključnu riječ u tražilicu. Velika je vjerojatnost da će se u top 10 rezultata pojaviti već legendarni forum.hr. Ukoliko uspijete tamo dobiti link u nekoj kategoriji koja odgovara tematici vaše stranice, to će biti veliki korak za SEO.
Ukoliko vam moderatori ne dozvoljavaju postavljanje linkova na forumima, uvijek možete kontaktirati vlasnika foruma i taj link platiti.
PR objave
O ovoj temi smo već pisali, pa pročitajte članak: SEO savjeti za PR objave na mom blogu. Jedna jako važna stvar – kada šaljete PR objave, pazite da ne šaljete onu koja je već objavljena. Svakom portalu trebalo bi prilagoditi objavu jer ako to ne napravite, postoji vjerojatnost penalizacije od strane Googla.
Komentari na člancima i blogovima
Do prošle godine jedan od najboljih alata koji ste mogli koristiti kako bi postavili što veći broj linkova na što većem broju komentara, a danas tek blijeda uspomena na “dobra stara vremena” za SEO spammere. Ovo možete zaboraviti ukoliko želite biti na vrhu. Naravno, dobro je imati određen broj linkova na fciljanim blogovima i mini portalima, ali ako niste oprezni, lako možete biti proglašeni spammerom.
Iskreno, drago mi je što je do ovoga došlo. Na taj način su nekvalitetni SEO “stručnjaci” mazali oči klijentima. Kada ste ih pitali zašto ništa ne rade, oni bi vam poslali 20-ak linkova mjesečno na neke mini-blogove, nekvalitetne portale i agregatore sadržaja i na taj način opravdali svoju funkciju.
Naravno, imajte na umu da osim same nasumične onpage i offpage optimizacije treba imati strategiju kako definirati ključne riječi, kako i kojom frekvencijom kreirati sadržaj.
Za Hrvatsko područje, ovo će biti dovoljno. Ukoliko budete uporni s razvojem portala i osnovnim link buildingom kroz 6 mjeseci mogli bi vidjeti i prve rezultate.
Za strana tržišta trebat ćete odraditi puno više istraživanja linkova, portala na kojima želite linkati i najvažnije od svega istražiti potencijal društvenih mreža kao SEO alata. Što dodatno treba napraviti možete vidjeti na slici iznad.
Autor: Filip Višić, 7.4.2013.; Foto: SEOMoz